Er zijn talloze coaching modellen. Ieder gerespecteerd adviesbureau heeft er wel eentje, liefst met een fancy woordspeling. Veel van mijn klanten zijn allergisch voor modellen. nochtans bieden sommige modellen een waardevolle kapstok, met enkele aandachtspunten voor jouw volgende coaching gesprek. Hier belichten we kort zo’n model met duidelijke aandachtspunten voor een change coaching van je medewerker. Het zgn. GRIT model omvat – zoals de meeste van die modellen – 4 stappen. Makkelijk te onthouden en waardevol.
Eerst komt de kern van de zaak: waar willen we naartoe?
GRIT staat voor vier stappen; de eerste stap verwijst naar “GOAL” oriëntatie. We moeten weten waar we naartoe willen met ons change coaching gesprek. rond de pot draaien heeft geen zin. Meteen terzake de reden voor het gesprek en hetgeen we verwachten. Deze doelen kunnen verschillen tussen coach en coachee. Dan moet dit maar uitgeklaard worden. In een change context wordt die eerste stap wel eens “GROUNDEDNESS” genoemd: het fundament van de verandering.
Daarna stoom aflaten…
De R staat niet meteen voor “reaction”, maar is eerder symbool voor “receptive” en “reflection“. In een veranderingscontext is dit het punt waar de coachee stoom zal aflaten en zijn/ haar verzuchtingen zal formuleren. De houding van de coach is die van een spreekwoordelijke spons: absorberen, opnemen en plaatsen… De tweede stap is bijzonder belangrijk in een change context. Men mag dan wel zeggen dat je positief naar de toekomst moet kijken, dan is dat voor veel mensen in een veranderingstraject “wishful thinking”. Dus neem tijd voor deze fase, laat ze maar stoom afblazen.
..om je terug op te laden
De I staat voor “Identify” of “Inspire“. hier zal je de coachee helpen om de zaak ook eens vanuit een andere hoek te bekijken. Elke verandering biedt ook kansen. Elk probleem is ook een uitdaging om beter te worden. Dit is een brainstorm fase, waarin je samen met de coachee op zoek gaat naar een nieuwe zingeving. Dit kan verrijkend zijn, maar evenzeer frustrerend als de coachee weigert zich open te stellen of emotioneel te zwaar gebukt gaat onder de verandering.
… en tot de actie over te gaan
De T staat voor ‘Target‘ of -een beetje filosofisch uitgedrukt- een ‘Toward mindset‘. Goede intenties zijn ok maar volstaan niet. Eerste kleine stappen tot concrete actie zijn de echte bewijs dat er vooruitgang zal gemaakt worden of dat de intenties ook echt gemeend zijn. in deze fase wordt een actieplan opgemaakt. Wees niet te ambitieus in het begin. Het is belangrijker dat de coachee aan het werk gaat en liefst snel kleine succesjes boekt dan dat het werk als een onoverkomelijk gedrocht wordt geserveerd. Er moet voldoende “goesting” in het spel zijn; alleen dan maak je kans op slagen.
On the job coaching is iets wat elke manager zou moeten (kunnen) doen. een beetje professionele hulp kan echter een groot verschil maken. Wil jij over je coaching uitdaging met een ervaren sparring partner spreken? Aarzel dan niet en neem meteen contact.