Het zijn barre tijden. Bedrijfsleiders en beleidsmensen moeten beslissingen nemen in een bijzonder onzekere en onvoorspelbare context. Op zo’n momenten springen enkele competenties in het oog; deze kunnen het verschil maken tussen “matig” en “excellent”. In elk veranderingsproces zijn dit cruciale factoren; we merken momenteel vooral 5 factoren op die écht een wereld van verschil maken.
Durven beslissen en je er ook aan houden
Uiteraard is daadkracht een bijzonder belangrijke competentie; durven beslissingen nemen, ondanks de vele onzekerheden. niet vertwijfeld wachten tot je alle stukjes van de puzzel hebt, want die heb je wellicht nooit of dan kom je ongetwijfeld te laat. Die onzekerheid speelt mij als ondernemer enb bedrijfscoach ook vaak parten. Je doet iets, waar je niet zeker weet of het zal lukken. Maar tegelijk zorg je ervoor dat je maximaal voorbereid bent… op het ergste. Door scenario’s te hanteren word je er een stuk rustiger bij. en je weet één ding: niks doen is nog steeds een slechtere optie dan een beslissing nemen; maar zorg dat de beslissing maximaal gefundeerd is.
Eenmaal de beslissing genomen, zorg je er ook voor dat je die zelf als eerste naleeft. Op Netflix is een serie over de voormalige DDR te zien; je ziet er hoe de leden van de Stasi de eerste zijn om mensen aan te spreken op niet gerpast gedrag, maar ondertusssen regelen ze hun eigen vuile zaakjes onder de tafel. Eenmaal duidelijk wordt dat mensen die een voorbeeldrol eisen, maar die zelf niet tonen, verliezen ze alle credibiliteit; vraag nooit aan anderen wat je zelf niet kan of wil doen.
Leiders zijn ook maar mensen. Toon dan ook je menselijkheid
Als je je mensen wil aanspreken, dan moet je ook de nodige menselijkheid tonen. Empathie, oprechte empathie is een eerste vereiste. Geen “fake” praatjes omdat het nu eenmaal moet, maar oprecht tonen dat je bezorgd en geïnteresseerd bent in je mensen. Zodat ze het gevoel hebben dat ze voor jou veel meer zijn dan een lijntje op de excel tabel van personeelskosten, of dat ze zich meer “mens” dan “middel” voelen in je bedrijf.
Die empathie lukt al veel makkelijker als je zelf de nodige bescheidenheid aan de dag legt. In een veranderingsproces wordt arrogantie onmiddellijk afgestraft. Om je punt te maken heb je geen arrogantie nodig. Je kan het ook rustig formuleren; het zal er niet minder sterk door zijn. Onze huidige minister van Volksgezondheid is een oudgediende in de politiek. Een onmiskenbaar geniale kop, maar eentje die al te graag met het vingertje wijze lessen geeft aan de bevolking. Na amper enkele weken blijkt dat al een averechts effect te hebben en treedt er geroezemoes op. Arrogantie komt als een boemerang in je gezicht terug. No mercy!
Communicatie. Communicatie. Communicatie….
Dat communicatie het rijtje afsluit is een open deur intrappen. Natuurlijk moet je goed communiceren. Vooral gevat reageren “on the spot” op bepaalde reacties van mensen, of stekelige vragen. De interviews op radio en TV zijn soms hilarisch. hoe een journalist er in slaagt om iemand te doen wankelen en onzeker te doen overkomen. die journalisten heb jij ook op de werkvloer. Zorg dat je vooraf goed weet wat er leeft en dat je niet permanent verrast wordt door een vraag die je niet zag komen. communiceer positief en toekomstgericht en wees vooral eerlijk en open.
Wil jij je competenties eens onder de loupe nemen? wil je bepaalde elementen versterken? Een eenvoudig coachingtraject kan al aan een instapbudget met onze e-coaching. Zelfs als je dit persoonlijk financiert, dan nog is het haalbaar. Een investering in je toekomst die zonder enige twijfel zal renderen. Contacteer ons en we helpen je verder.